Huisbezoek, Koningsdag en Mabira Forest!

2 mei 2017 - Kampala, Oeganda

Het is inmiddels alweer mei, de laatste volledige maand in Uganda.. De tijd vliegt. Veel leesplezier!

Maandag 24/04: In de ochtend hebben we onze interviews uitgewerkt over mentale stoornissen, was nog een heel gepruts. We hebben ook nog een meeting gehad over een filmpje wat ze hadden gemaakt. We moesten allemaal onze mening erover geven en wat er eventueel veranderd kon worden. Ik vond het een erg mooi filmpje! In de middag at ik voor het eerst weer lunch, rijst met bonen en een eitje. Daarna ging ik op huisbezoek bij iemand die HIV positief was. Ze woonde in een erg klein kamertje samen met haar man. We gingen een stukje lopen en ze vertelde dat ze niet meer naar haar huidige ziekenhuis wilde, omdat ze dan veel voor haar medicijnen moesten betalen. Het is dan onze taak bij Somero om dat ziekenhuis te mailen waarom dit zo is (dit is niet de bedoeling) en haar goede begeleiding te bieden. Een ander meisje dat mee was vertelde me van alles over bomen en struiken met fruit, omdat de anderen in Luganda aan het praten waren. Eenmaal thuis kookten we lekker pasta en vertrokken we richting de bioscoop, helaas was de film wéér uitverkocht, dus hadden we maar een kaartje voor de volgende dag gekocht. We gingen even bij Javas zitten, lekker taartjes eten! Daarna naar huis en The Bourne Legacy afgekeken.

Dinsdag 25/04: Linda ging op huisbezoek met een andere collega, dus ik bleef alleen op kantoor. Daar heb ik aan onze schoolopdrachten gewerkt, druk druk! In de middag zijn we aan ons filmpje begonnen, die we ook voor school moeten maken. We hebben al aardig wat materiaal verzameld in 2 maanden! Ik word er helemaal enthousiast van als ik hem bekijk. We willen nog wat dingen toevoegen, maar hij wordt al erg leuk. In de avond kookten we pasta met tomaat en tonijn. Maar deze tonijn zag er zo ranzig uit.. We hebben het er uiteindelijk wel doorheen gedaan, maar het stonk ook nog. Opzich was de smaak prima, maar als ik er nu aan denk word ik alweer misselijk. Daarna zijn we dan eindelijk naar de bioscoop geweest, naar John Wick: Chapter 2. Was een toffe film!

Woensdag 26/04: Deze ochtend was de stroom uitgevallen, dat betekende geen computer en geen internet. We besloten om onze nagels te lakken en alle collega's wilden ook graag hun nagels gelakt hebben. Hadden we dat ook weer gedaan. Toen het internet weer deed heb ik een Greetz kaart gemaakt voor mijn oude stage met allerlei foto's erop. Wel erg leuk om te doen! In de middag hebben we niet veel meer gedaan, een beetje gekletst met collega's. 's Avonds lekker uit eten bij Mediterranneo, Lasagna en pizzaaaa! Daarna hebben we bij Casablanca wat gedronken, waar ze plotseling bingo gingen spelen. Daarna hadden we afgesproken met Luuk, die bij mij op de middelbare school zat (toevallig!) en een vriend van hem. We hebben nog even bij Big Mikes gezeten en daarna fijn naar huis.

Donderdag 27/04: Koningsdag!! We ontbeten met gezonde wentelteefjes, met een beslag gemaakt van banaan en ei. Was erg lekker, vooral als het een beetje droog brood is. Op kantoor werkte we nog verder aan onze interviews, maar verder was er niet veel te doen deze dag. De collega's waren een beetje aan het slapen op kantoor, wat ze wel vaker doen. Ik heb de human rights opdracht nog vertaald naar het Engels, zodat we daar mee aan de slag kunnen gaan. Rond half 4 gingen we naar onze kamer om ons op te tutten voor koningsdag, maar we hadden eerst nog een coachingsgesprek met Anna van Eye4Africa. Vervolgens zijn we met haar naar het huis van de Nederlandse Ambassadeur gegaan. Wat een feestje was dit! Gratis drank, bitterballen, kaas, haring en ga maar door! Het was erg gezellig en vooral lekker! Daarna zijn we nog even bij Otters en Bubbles geweest en toen was het tijd om naar huis te gaan.

Vrijdag 28/04: Deze dag lekker uitgeslapen. We ontbeten met chapati met nutella en een eitje. Daarna vertrokken Linda en ik richting het Serena Hotel. Echt een prachtig hotel was dit en het zwembad zag er goddelijk uit. Helaas kwamen we erachter dat de entree voor het zwembad 39 (!) dollar was. Belachelijk duur. Dat hadden we er niet voor over, bedenkend dat we voor een ander zwembad zo'n 3 a 4 euro betalen. We liepen naar het Sheraton hotel, wat er goed uit zag. Daar hebben we heerlijk gezwommen en geluncht. We hadden onze douche spullen meegenomen en hebben genoten van een heerlijke warme, harde douche. Geniet momentje!! Wat een luxe hebben wij in Nederland. Toen richting huis en even omkleden om vervolgens naar The Bistro te gaan. Erg lekker restaurant, met een live-bandje. Een soort cordon-bleu met allemaal groente erin en een sandwich. Na het restaurant gingen we nog een ijsje halen bij Acacia Mall. Daar heb ik nog in een Virtual Reality-stoel gegeten, met zo'n gekke bril op je kop. Elisa en ik hadden gekozen voor een achtbaan, nou het leek net alsof ik er echt in zat! Ik heb het uitgegild! Was erg leuk, maar ik werd er wel een beetje misselijk van. Vervolgens vertrokken we richting Embers, een leuke bar. Van de buiten kant zag je niks, maar als je naar binnen liep en de trap opging zag het er super gezellig uit. Leek een beetje op een dakterras. De andere meiden bestelden een cocktail, maar die was behoorlijk sterk gekruid, niet zo lekker.. Daarna gingen we met de Uber naar huis, wat ons heel goed beviel!

Zaterdag 29/04: Deze ochtend regende het super lang. We wilden eigenlijk graag snel naar Jinja vertrekken, maar hadden geen zin om in de regen te reizen. Op een gegeven moment toch vertrokken. Linda en ik hadden weer pech onderweg, de benzine was op. Stonden we daar eerst een half uur stil, om vervolgens na 5 min weer rijden over te stappen op een andere taxi. Hadden ze wel wat eerder mogen zeggen, konden we gelijk overstappen. De rit duurde erg lang, want het was druk op de weg. Uiteindelijk waren we rond half 5 in Jinja. Zo'n 4,5 uur over de reis gedaan.. We gingen even wat eten bij the Deli, een heerlijke sandwich. Nog even voor souvenir winkeltjes gekeken en wat leuke dingen gekocht. Vervolgens vertrokken we richting The Black Lantern, waar ik echt de lekkerste spare-ribs heb gegeten. Zo'n lekkere saus hadden ze hier, yum! Hierna hebben we nog even bij bourbon gezeten en toen fijn slapen.

Zondag 30/04: Vanochtend op tijd de wekker, we gingen naar the Mabira Forest! Bij aankomst kregen we lekkere nootjes, thee en watermeloen. Daarna kregen we wat uitleg over het ziplinen en kregen we onze tuigjes om. We moesten eerst een boom van 18 meter in klimmen, om bij het eerste plateau te komen. Dit vond ik veel spannender dan ik had verwacht! Maar wat was het gaaf! Daarna waren er 5 zip's. Nog op de kop gehangen! Was heel gaaf om te doen! De laatste afdaling was een soort abseilen. De lunch was goed verzorgd, kip met frietjes en boontjes. Eenmaal terug bij het guesthouse moesten we ons snel omkleden, we hadden namelijk een massage. Heerlijk was dit! Soms wel een beetje hard, maar dat was ook wel nodig. Ik zat behoorlijk vast, met name op mijn rug. Na de massage hebben we nog even fijn gedoucht en toen gingen we uit eten bij Surijo. Daar deelden Linda en ik een veggie pizza en een spinazie mascarpone dip met home-made tortilla chips. Erg lekker!

Maandag 01/05: Deze ochtend hadden we onze tweede intervisie bijeenkomst. Na de bijeenkomst heb ik nog even met Esmee en Nadi bij space café gezeten, waar ik chai latte en oatmeal bestelde. Dat is lang geleden! Ik had nog wat souvenirtjes gekocht en daarna ging ik naar Linda toe bij the Deli. Toen op naar Kampala. Dit ging eindelijk eens snel! We deden er ongeveer 3 uur over. Pasta gekookt en daarna zijn we begonnen aan deel 1 van Harry Potter, want Linda heeft nog nooit Harry Potter gekeken!! Op de helft vielen we allebei in slaap, dus kijken we hem een andere keer verder.

Dat was hem weer voor deze week!! Nog maar 3 weken stage te gaan. De tijd vliegt voorbij.. Daarna 3 weken rondreizen, waar ik heel veel zin in heb!

1. Margreet Kuhlman:
    2 mei 2017
    Wat leuk dat jullie koningsdag ook echt gevierd hebben . En dat ziplinen op de kop heeeel eng!!
    Maar ja ik vind de 8-baan van de Julianatoren al te eng .
    Nog 6 weken Oeganda dus, jeetje wat vliegt de tijd. Geniet lekker van de warmte, het is hier veeeeel te koud .
    Groetjes, Margreet.