Interviews, Watoto Church, Ssese Islands en ziek..

24 april 2017 - Kampala, Oeganda

Eindelijk weer een reisverslag, dit keer een flinke! Have fun reading xxx

Dinsdag 11/04: De meiden van Tororo stonden vroeg op, ze hadden een afspraak in Jinja. Wij stonden ook op om ze even uit te zwaaien en vervolgens de was te doen. We hadden mango gekocht en sneden deze, zodat we deze mee konden nemen naar stage. Het wifi-kastje was weer mee met de andere meiden en het internet deed het weer niet. Daarom hebben we maar aan onze schoolopdrachten gewerkt. De lunch was alleen rijst en een klein beetje kool, dus besloten we met collega’s ergens anders te gaan lunchen. Daar at ik matooke, doperwten in een sausje, pocho en rijst met een jussausje. Was weer eens wat anders! In de middag hebben Linda en ik geholpen een geschikte en pakkende poster te zoeken voor child labour. In de middag ben ik (eindelijk) begonnen in het boekje over de Ugandese cultuur, deze had ik ook al bijna uit. Ik kookte pasta met lekker veel tomaat. In de avond keken we de film The Longest Ride met popcorn.

Woensdag 12/04: Deze ochtend deed eindelijk het internet weer! We konden eindelijk weer naar de proposal kijken, ook was Joel, een jongen van een universiteit er om ons te helpen. We zouden het samen met hem gaan maken, omdat wij dat nog nooit gedaan hebben. Uiteindelijk ging het zelf mee aan de slag en zijn wij ook maar iets voor onszelf gaan doen. We hebben verder gewerkt aan ons ganzenbord op paint, wat nog een hele opgave bleek te zijn. Ook hebben we temptation island teruggekeken, hehe. Na het werk gingen we boodschappen doen en vervolgens hebben we rijst met groente en een gebakken eitje gegeten. In de avond keken we de film Side Effects, erg aparte film.

Donderdag 13/04: Vandaag waren we wat eerder op kantoor dan normaal, namelijk 8.30. Normaal zijn we er rond 9 uur. Vandaag hebben we een aantal interviews afgenomen over mentale stoornissen hier in Uganda en hoe mensen daar naar kijken. Dat is namelijk het onderwerp van ons referaat. Het is erg interessant om meer te weten te komen daarover! De lunch was weer ouderwets, rijst met bonen! Plotseling zei Joel, die inmiddels al twee dagen bezig is met de proposal, dat hij hem af had, of we hem even wouden controleren. We wisten niet zo goed wat we er mee moesten en hebben hem maar even door gelezen. Zag er erg goed uit! Heel knap dat hij zo een heel project in elkaar zet in 2 dagen tijd. Daarna snel terug naar huis om nog een hapje te eten, we waren namelijk door Joyeux (die ons een rondleiding door Kampala had gegeven) uitgenodigd om voor Holy Thursday naar de Watoto Church te komen. De kerken zijn hier echt heel anders! Het was een heel groot feest en iedereen was keihard aan het zingen en dansen. Tussendoor werden er een soort toneelstukjes opgevoerd. Heel erg leuk om een keer gezien te hebben. Inmiddels waren de meiden uit Tororo er ook weer en met hen gingen we lekker sushi eten. Dat heb ik gemist!!

Vrijdag 14/4: We stonden vroeg op, want we moesten nog een hotel/camping vinden om te overnachten aankomend weekend. Gelukkig was de eerste die we belden nog beschikbaar. We gingen kamperen! Op naar Entebbe, waar de boot vertrok richting de Ssese Islands. We waren er vrij snel. Op de boot was het propvol, daar stond je dan voor zo’n 3,5 uur. Gelukkig scheen de zon. Rond 6 uur kwamen we aan het op het grootste eiland van de ssese eilanden, Bugala Island. De camping waar we verbleven (Kingfisher campsite) was pal naast waar de boot aankwam, ideaal. We sliepen in tenten waar gewoon normale matrassen in lagen. Daarna zijn we op zoek gegaan naar een restaurant. Waar we uiteindelijk waren hadden ze bijna niks meer van de kaart, dus gingen we alle 5 maar voor tomatensoep en spaghetti bolognese. De tomatensoep die na een uur kwam was prima, maar de spaghetti was zonder bolognese, kale spaghetti dus.. De chef zei dat ze serveerster niet had doorgegeven dat er bolognese saus bij moest. Misschien vond hij zelf kale spaghetti gewoon wel heel lekker..

Zaterdag 15/04: Vandaag stond een boda-tour op het programma. We gingen eerst even oefenen op het camping-terrein, met schakelen, remmen en gas geven. Ik had het gelukkig vrij snel onder de knie! Daarna vertrokken we. We hebben van alles van het eiland gezien, zo zijn we naar een palmbomen plantage, waar ze ons vertelden dat ze van de palmvruchten olie en zeep maakten. Ook zijn we langs een ananas-veld geweest, toch grappig om te zien hoe ananassen groeien. Daarnaast hadden we prachtig uitzicht over de ssese eilanden. Al met al was het een hele leuke dag. Omdat we vrij laat hadden geluncht, waren we ook wat later met het avond eten. Omdat de gemiddelde wachttijd in Uganda wat langer is, kregen we rond half 12 onze noodles. Het was wel heel erg lekker!

Zondag 16/4: Deze nacht had het echt heel hard geonweerd! Ik dacht dat het in Kampala al hard ging, maar hier nog veel harder. We hadden lekker een beetje uitgeslapen en gingen toen op zoek naar ontbijt. Bij het eerste restaurant hadden ze geen gas, dus konden ze niks koken. Bij het 2e restaurant was het ontbijt net afgelopen en duurde het nog 1,5 uur tot de lunch kwam. Bij het 4e restaurant hadden we eindelijk geluk. We kregen van alles: african en black tea, fruit, samosa, kool, brood met boter en jam en spanish omelet. Was heel lekker! We hebben gelijk maar gevraagd of we daar ook konden avondeten, en dat kon. We hebben op een lijstje geschreven wat we graag wilden eten, als een soort buffet. Daarna zijn we teruggelopen naar de camping langs het strand. Het was inmiddels heerlijk weer. Ik zat heerlijk te genieten in de schaduw op de camping. Aan het eind van de middag deden we nog een boottochtje, ook leuk! Rond half 8 zou ons buffet klaar zijn, en jahoor, dat was het! Het was heerlijk. We hadden heel veel keuze: spaghetti bolognese (met saus!) met geraspte kaas, gewokte groente, rijst met kip en een sausje, vis met een hele lekkere niet te definiëren saus en watermeloen als toetje. Het was heerlijk! We hebben daar nog lekker bij het kampvuur gezeten. Vervolgens zijn we nog even gaan kijken bij de country club, waar een soort optreden was. Er was ook nog een discotheek. Daarna zijn we weer naar de camping gegaan, de boot vertrok al vroeg de volgende ochtend.

Maandag 17/04: De wekker ging rond half 7 en helaas had het de hele nacht weer keihard geregend en het regende nog steeds. We pakten snel onze spullen en gingen richting de boot. Helaas was er geen plek meer binnen, dus stonden we in de regen op de boot. Deze vertrok gelukkig wel eerder dan 8 uur. Zaten we dan weer 3,5 uur op de boot in de regen. Op een gegeven moment werd het gelukkig wel droog. Eindelijk kwamen we in Entebbe aan en konden we meerijden met iemand die Linda op de boot had ontmoet. Hij woonde toevallig in Kampala. Aardige gozer! Daardoor waren we erg snel thuis. Gelijk maar even de was gedaan zodat we daarna nog even konden bijslapen. Het voelde alsof ik de hele nacht naar een feestje was geweest. In de avond aten we pasta met veeeeel tomaat. En weer vroeg gaan slapen, we waren kapot.

Dinsdag 18/04: Ik had goed geslapen, maar zweette wel veel. Toch voelde ik me prima en ben ik naar kantoor gegaan. Na een tijdje voelde ik me toch niet zo lekker en ben ik weer terug naar onze kamer gegaan. Daar heb ik nog even geslapen en verder de hele dag in bed gelegen. In de avond aten we noodles met veel groente. Weer vroeg naar bed, maar helaas kwam ik niet in slaap. Voor mijn gevoel had ik niet veel geslapen. Ik had hoofdpijn gekregen en besloot om nog een dagje thuis te blijven. Onze baas kwam nog even langs en had passievruchten gekocht, super lief! In de middag kreeg ik koorts en wilde ik toch graag even naar een dokter, om na te kijken of er niks aan de hand was. Linda en ik gingen naar The Surgery, een ziekenhuis hier in Kampala. Daar werd ik gelukkig snel geholpen. Het bleek dat het om lichte dehydratie gaat. Ik moet veel drinken en rusten, maar er is gelukkig niks ernstigs aan de hand.

De woensdag op donderdag nacht weer een stuk beter geslapen, gelukkig. De hoofdpijn en koorts waren weg, maar voelde me nog niet lekker. Daarom besloot ik om nog een dagje thuis te blijven. De rest van de dag in bed gelegen, geslapen en wat films gekeken. In de avond voelde ik me toch weer redelijk oke. We besloten om bij Javas avond te gaan eten. Ik bestelde een salade, omdat mijn maag nog steeds overstuur is. Heerlijk weer eens een salade! Daarna gingen we onze nagels laten doen, fel rood! Was heel lekker, ze gingen scrubben en masseren en haalden alle viezigheid weg. Toen ze klaar waren met lakken liepen ze zo weg, zonder iets te zeggen. Dat was het dan.. Zaten we daar met onze ‘natte’ nagels. We hebben nog even gewacht, maar het was nog lang niet droog. Het duurde dan ook niet lang voor de eerste dutsen erin zaten.

Vrijdag 21/04: Toch besloten om nog een dagje niet te werken, maar wel mijn bed uit te komen. Ik heb een beetje rondgelopen over de organisatie en een praatje gemaakt met wat mensen. In de middag vertrok Linda naar Jinja, ik had besloten om in Kampala te blijven om goed uit te rusten. Het reizen kan nogal inspannend zijn, en dan ben ik volgende week weer ziek denk ik. Ik kookte witte kool, tomaat en groene paprika voor mezelf, wat nog verassend lekker was. In de avond heb ik lekker 2 Harry Potter films gekeken.

In het weekend lekker uitgeslapen, met het regen tikkend op het dak. Rustig ontbijtje maken: een eitje met witte kool er door heen. Daarna een handwasje gedaan en de kamer een beetje opgeruimd en schoongemaakt. Verder vooral veel relaxen, lezen en filmpje kijken. Ook nog even naar school opdrachten gekeken. In de middag had onze buurvrouw lief voor mij gekookt! Op kantoor 3 op reis gekeken, ik heb zoveel zin in de safari's daardoor!! Uitgebreid gedoucht en gescrubd en ook veel gelezen. Zondagmiddag kwam Linda alweer terug en hebben we ’s avonds gekookt met groene curry, weer eens wat anders. In de avond keken we de film The Bourne Legacy, maar we hebben hem niet afgekeken omdat we allebei erg moe waren.

1. Margreet Kuhlman:
    24 april 2017
    Gelukkig duurde het ziekzijn niet erg lang. Komt de spagetti bolognese nog niet je neus uit ?
    Groetjes uit een koud Nederland.
  2. Susanne:
    29 april 2017
    Ik ben ook ontzettend benieuwd naar hoe mensen daar naar mentale stoornissen kijken! Vooral autisme, aangezien dat zo het tegenovergestelde is van hun cultuur :p super interessant!