Sipi Falls, afronding van ons spel en National Theater

10 mei 2017 - Kampala, Oeganda

Dinsdag 02/05: Deze dag hebben we weer gewerkt aan het filmpje voor school over Somero en de reflectie over de intervisie-bijeenkomst. Als lunch was er weer eens spaghetti met kool en rijst. Ook nog lekker een eitje erbij gekocht. In de middag was er een soort workshop over child labour, alle kinderen moesten hun droomhuis tekenen en kregen foto's te zien van kinderen die aan het werk waren. Wel grappig, de een tekende een soort hutje terwijl de andere een grote villa met zwembad tekende. Na het werk gingen we wat drinken bij Acacia Mall met Hashim, om de laatste vragen te stellen over aankomend weekend. Met hem zijn we nog langs DeStreet geweest, een hele toffe straat artiest/kunstenaar. Vervolgens zijn we heerlijk uit eten geweest bij Javas!

Woensdag 03/05: Druk ochtendje, onze handwas gedaan en een roereitje gemaakt en afgewassen. Daarna verder aan ons spel voor Somero. Allerlei foto's verzamelen die we eventueel kunnen gebruiken in het spel. De lunch liet lang op zich wachten.. Uiteindelijk kwam het wel en hadden we nog een uitje en tomaatje gesneden om er doorheen te doen, voegt toch wel veel smaak toe. Daarna zijn we met onze foto's naar de graphics gegaan, om daar ons spel op Adobe Illustrater & Photoshop uit te werken. Wat een gepriegel, maar uiteindelijk lukte het wel. Als avondeten had ik weer wat nieuws uitgeprobeerd: nasi! Lekkerrrrr!

Donderdag 04/05: In de ochtend waren we bezig met ons spel in de graphics class. Daar zat ineens een jongen naast ons een foto van ons te bewerken! Hij deed lippenstift op bij ons allemaal en maakte het oogwit van Linda blauw. Heel bijzonder, wel apart als je weet dat diegene naast je zit en mee kan kijken.. Verder gingen we deze dag naar een sloppenwijk, om verschillende casussen te zoeken voor onze schoolopdracht over human rights. We hebben veel verschillende families gezien, erg interessant. Je krijgt veel verschillende verhalen te horen. Toen we eenmaal terug bij Somero waren hebben we onze spullen gepakt, wat noodles gemaakt en toen zijn we met Hashim en Martin (de driver) richting Jinja vertrokken. Daar stonden Manon en Laura ons al op te wachten met een heerlijke maaltijd!  Als toetje nog lekker watermeloen.

Vrijdag was het dan eindelijk tijd om naar de Sipi Falls te gaan. We vertrokken om 8 uur vanuit het Bikeventures Guesthouse in Jinja om te ontbijten bij Igar Café. Daarna door naar Sipi, was een mooie route. Zoveel natuur onderweg en lekker meegezongen met de muziek op mijn boxje. Rond 2 uur kwamen we aan in de plaats Sipi. Vanaf onze camping hadden we prachtig uitzicht over 2 van de Sipi Falls. Na de lunch deden we een coffee tour, we kregen te zien hoe de koffiebonen groeien en hoe het klaar wordt gemaakt. Pellen, wassen, drogen, stampen, koken etc. Met de groep hebben we zelf de koffie gestampt en gemalen. De koffie smaakte erg goed! Na de coffee tour hebben we de zonsondergang nog bekeken. Helaas was het een beetje bewolkt, maar nog steeds mooi om te zien.

Op zaterdag ging de wekker erg vroeg, we gingen een wandeling doen naar alle 3 de Sipi Falls. We kregen een mooie wandelstok mee! George (de tour guide) legde onderweg van alles uit. We liepen door kleine dorpjes waar mensen in zelfgebouwde hutjes leven. Van de laatste waterval zijn we gaan abseilen, deze waterval was 95 meter hoog. Super tof naast een waterval abseilen! Helaas moesten we daarna die 95 meter ook weer omhoog lopen, wat echt een hel was. Daar hadden ze ons niet op voorbereid.. Na onze heftige tocht pakten we onze spullen en reden we naar Mbale om daar pizza te eten. Daarna vervolgde we onze reis naar Tororo. Onderweg zongen we met volle borst met alle liedjes mee. In Tororo konden we eindelijk zien hoe Emmely, Sophie en Elisa wonen/leven in Uganda! De kok had rijst met groente en kip gemaakt, yumsss.

De wekker ging om half 6 op deze vroege zondagochtend, we aten snel een broodje nutella en vertrokken richting de Tororo Rock. Het was een pittige tocht omhoog, met veel stijle stukken maar het uitzicht was het zeker waard. Na een tijdje werd het bewolkt, maar dat gaf een effect alsof je in de wolken was, ook leuk! Na ons avontuurtje hebben we met de hele groep ontbeten, pancakes for breakfast! Daarna hebben we onze spullen gepakt en vertrokken we weer richting Jinja/Kampala. Bij thuiskomst gelijk maar even boodschapjes gedaan en gekookt. In de avond keken we Harry Potter af en gingen we op tijd slapen, we waren erg moe van het weekend!

Maandag 08/05: Het begin van een nieuwe week. Die begon gelijk goed! We zijn met 2 andere stagiaires, Patrick en Joel, naar het politiebureau geweest. Daar hebben we antwoord gekregen op allerlei vragen die we hadden voor onze opdracht recht. Erg interessant wat deze politieman ons allemaal vertelde, hij was erg aardig! Toen we terug kwamen was de lunch al klaar, pocho, bonen en rijst. Na de lunch hebben we gelijk alle vragen van de politie uitgewerkt. Na het werk gingen we op jacht naar Jackfruit, maar helaas konden we het jackfruit-mannetje nergens vinden.. Dan maar een zak popcorn, hehe. Daarna gingen we ons optutten om naar National Theater te gaan. Was erg gezellig! Er gingen zelfs nog 2 kleine kindjes optreden, zo schattig. Daarna zijn we nog even bij BBQ café geweest. Toen was het tijd om naar huis te gaan, de volgende dag gewoon weer aan het werk..

Dinsdag 09/05: We werden allebei een beetje moe wakker van de avond ervoor, maar gingen wel hard aan de slag. We hebben het spel helemaal afgemaakt, zodat deze met een collega mee kon om te printen en lamineren. Eindelijk hebben we hem af! Na ons werk gingen we met Linda en Molly (onze collega's) mee naar hun nieuwe huisje. Klein, maar wel knus. We hebben voor hen gekookt, om te laten zien hoe wij pasta maken. Ondertussen keken we The Royals en hebben we gezellig gekletst. Daarna naar huis om op tijd ons bedje in te duiken!

Vanochtend (10-05) kwam Gilbert aan met ons spel en wat zag het er goed uit!! We zijn er wel een klein beetje trots op. We willen het zo snel mogelijk spelen, om het uit te proberen. We zijn begonnen aan ons Final Report voor Somero. Daarin komt te staan wat we hier hebben gedaan en wat de volgende studenten kunnen doen die hier komen. In het begin van de middag deden we een role-play met de hair dressing class. Ze moesten een rollenspel bedenken over child labour en exploitation. Helaas was alles in Luganda, dus we begrepen er niet zoveel van. Wat ons wel opvalt is dat ze dit altijd in hele grote groepen doen, waardoor de helft met iets anders bezig is of niet op let. Daar hebben we ze even op gewezen! Verder hebben nog een paar filmpjes opgenomen voor een filmpje over en voor Somero. We willen een soort filmpje maken over 'About Somero' voor op hun Youtube pagina.

Vandaag nog precies een maand totdat we weer in Nederland zijn! Ik heb een heel dubbel gevoel. Aan de ene kant heb ik zin om iedereen weer te zien in Nederland, maar aan de andere kant ga ik de mensen hier ook ontzettend missen en vind ik het idee dat ik ze waarschijnlijk nooit meer zie echt niet leuk. Ik ga in ieder geval nog heel veel genieten deze laatste weken.

Tot de volgende! :)

1. Margreet Kuhlman:
    10 mei 2017
    Ha Annina,
    Ga je nu altijd zelf je koffie stampen? Lekker maar wel bewerkelijk .
    Prachtige foto's ook weer deze keer, die kindertjes zou je toch zo mee willen nemen, niet?
    Geniet nog even met volle teugen!!
    Groetjes, Margreet Kuhlman.
  2. Astrid:
    16 mei 2017
    Wat een geweldige tijd aan de pics te zien en de dingen die je meemaakt! Er komt een ander meisje terug naar nederland, dat zul je wel merken als je voet op NL'se bodem zet... Zelf vin ik t wel spijtig dat ik never-the-nooit-nie jouw bestemming zal bezoeken; voor homofilie beland je daar voorgoed inde bak... Hoezo terug naar de middeleeuwen.. Verschrikkelijk