Stage zit er op!! Op naar de safari's..

23 mei 2017 - Kampala, Oeganda

Vandaag een lang verhaal, het is alweer even geleden. Inmiddels zit mijn stage erop en ben ik in Entebbe. Veel leesplezierrrrr.

Donderdag 11 mei: Deze dag kregen we te horen dat Eye4Africa stopt met studenten naar Uganda sturen, de organisatie waarmee wij naar Uganda zijn gekomen. Daar waren we een beetje flabbergasted van. Verder hebben we deze dag aan onze recht opdracht gewerkt en gefilmd voor het filmpje. Na werk hebben we Harry Potter afgekeken en toen vertrokken we richting Pizza Connection, een restaurant waar we met de meiden van Tororo en Nadi uit eten gingen. Daarna zijn we nog even naar Big Mikes geweest, waar elke donderdavond een livebandje speelt, super leuk!

Vrijdag 12 mei: Vandaag een vrije dag, we wilden redelijk vroeg vertrekken. Helaas moesten we ons nog even voorstellen bij de meeting. Dan denk je oh, dat duurt 5 minuten.. maar 1,5 uur later liepen we pas weg. Daarna zijn Linda en ik richting Owino market vertrokken, dit is een super drukke mark in Kampala. En het is echt een doolhof. We waren er al een keer eerder geweest tijdens de tour door Kampala, maar we wilden toch nog even kijken of er leuke dingen te koop waren. Maar als Mzungu is het niet te doen, veels te druk en iedereen wilt iets van je. Daarna zijn we naar de craft market gegaan, het einde van de reis is in zicht, dus tijd voor souvenirtjes! Thuis kookten we lekker pasta. Daarna keken we onder het genot van rosé weer Harry Potter, deel 4 inmiddels al!!

Zaterdag 13 mei: Deze dag lekker uitgeslapen en noodles + groente als ontbijt. Later op de dag vertrokken we richting Jinja. We hadden lekker jackfruit voor onderweg gekocht. Daarna zijn we meteen doorgegaan naar The Sailing Club, waar Susan van Eye4Africa was samen met alle meiden. Daar gingen we ook avondeten. Later hebben we nog bij Busoga gezeten (waar 4 meiden verblijven), spelletjes gespeeld en zijn we nog naar The Office geweest.

Zondag 14 mei: Crackertjes met hagelslag erop als ontbijt!! Genieten! Daarna hebben we onze spullen gepakt en zijn we naar Nile Resort gegaan, een zwembad aan de Nijl. Daar lopen ook aapjes rond die je eten willen stelen. Toen ik met iemand zat te facetimen kwam er ineens een aapje tegenover me zitten en die pakte zo de patatjes van het bord af! Wel grappig om te zien hoe ze dat eten. Ik heb ze ook al met pringles rond zien lopen, haha. Op de terugweg naar Kampala konden we fijn meerijden met Hashim en proefden we voor het eerst sugar cane. Daar moet je op kauwen en dan komt er sap uit, wel heel lekker!

Maandag 15 mei: De laatste stage week is aangebroken, zo'n raar idee dat we hier al zo snel weggaan.. We hebben ons final report afgemaakt en het filmpje dat we willen maken voor Somero grotendeels ge-edit. Na de lunch hebben we een foto gemaakt met het grootste deel van de staff, want we willen ze graag een foto met z'n allen cadeau geven. Iedereen kreeg lipstick op, inclusief de jongens. Heel sexy! Na stage gingen we opzoek naar iemand die voor ons een rok kon maken, we hebben een hele leuke vrouw gevonden, maar de printjes vonden we niet zo leuk, dus zouden we morgen terug komen als ze andere printjes had. In de avond kookten we rijst met maïs, doperwten en tomaat. Geslaagde maaltijd, en weer wat anders dan pasta :-).

Dinsdag 16 mei: Vandaag wilden we graag onze opdracht recht afmaken, tot een collega zei dat we vandaag naar the field gingen voor een counseling day. In de buurt bij de organisatie had Somero een grote HIV-testdag georganiseerd. Iedereen liet zich testen op HIV. Ze hebben veel mensen geprikt! Iedereen die zich liet testen kreeg een zakje chips. In de ruimte waar mensen hun uitslag kregen was het bomvol, dus Linda en ik hebben ervoor gezorgd dat iedereen netjes buiten de ruimte ging wachten, in verband met privacy. Na deze dag zijn we teruggegaan naar het winkeltje voor de rokken, waar ze onze maten heeft opgenomen. 's Avonds keken we een lekkere meidenfilm: Cinderella!

Woensdag 17 mei: Vanochtend ontbeten we weer een keer met banaan-ei wentelteefjes. Daarna op kantoor weer aan de Somero video gewerkt. We gingen ook kijken hoe ze de haren bij een collega deden, eerst vlechten ze haar eigen haar in en daarin naaien ze als het ware de extensions. Wat ze hier toch wel niet allemaal met hun haar doen. Wel gaaf, om de zoveel maanden een ander kapsel. We besloten om buiten de deur te gaan lunchen met wat collega's. Rijst, matooke en G-nuts werd het, yum! Ik vind het echt super lekker! In de middag hebben de recht opdracht afgemaakt en het filmpje ook. Daarna konden we onze rok ophalen, met een echte Ugandese print! Ik vraag me af of ik hem echt aan ga trekken, maar het is heel leuk om te hebben. Als avondeten gingen we Ugandees koken, weer rijst met matooke en G-nuts. Heel bijzonder om te zien hoe dat gemaakt wordt, ze stapelen als het ware alles op en koken/stomen alles op 1 vuurtje van kolen. Daar staat het dan 2 a 3 uur en dan is het klaar. Was ook weer super lekker!!

Donderdag 18 mei: Onze laatste stage dag! Deze dag haalden we als ontbijt weer eens rolex, die een beetje tegenviel. De chipatie was veels te dik, waardoor de rolex erg machtig was. Daarnaast was het op stage saai, bijna iedereen was weg. Na de lunch besloten we om bij Javas aan onze schoolopdrachten te gaan werken, omdat daar normale wifi is. Onderweg hebben we onze nagels nog met zwarte henna gedaan, heel mooi!! In de avond vertrokken we weer richting Big Mikes, waar weer een liveband speelde. Daarna zijn we nog naar Amnesia geweest, een club hier in Kampala. Super druk daar binnen, maar was weer een mooie avond!!

Vrijdag 19 mei: Lekker uitgeslapen en een lui dagje gehad. We keken 'The Best of Me', lekker janken, hehe. Daarna zijn we weer naar Javas gegaan om wederom aan onze schoolopdrachten te werken. Daar gingen we ook avondeten, een burger en Beef Fajitas! Daarna nog een stuk Harry Potter gekeken en op tijd gaan slapen.

Zaterdag 20 mei: Dit weekend gingen we weer naar Jinja, dus we stonden vroeg op. Toen we rond 12 uur in Jinja waren hebben we onze spullen gedropt en zijn we meteen door gegaan naar het zwembad. Daar heerlijk gechilled. Daarna zijn we voor de laatste keer met de hele groep uit eten gegaan bij All Friends. Vervolgens gingen we naar het Raggae Festival bij Bourbon. Was mooi!!

Zondag 21 mei: Na het festival weer lekker uitgeslapen en afscheid genomen van een aantal meiden van de groep die al op safari gingen. Linda en ik gingen voor de laatste keer naar het zwembad in Jinja. Tegen het eind van de middag zijn we weer teruggegaan naar Kampala. Op de terugweg in de bus had ik zo'n lief kindje op mijn schoot, die lekker zat te slapen. Zo cute!! Toen we rond half 9 thuis waren, hebben we gelijk de was maar gedaan, hebben we dat ook weer gehad!!

Maandag 22 mei: Vandaag een super drukke dag. Vroeg onze wekker om alvast een deel van onze koffer in te pakken en wat ballen en lolly's te kopen voor Somero. In de ochtend hadden we ook een goodbye-meeting, hier gaf iedereen aan hoe ze het vonden om met ons samen te werken. Daar moesten Linda en ik ook wel even een traantje laten, we gaan iedereen zo missen! Echt een geweldige tijd gehad. Daarna zijn we met Molly richting een kerk in de stad gegaan, om eens te kijken hoe het er bij een andere kerk aan toe gaat. Interessant! Na het bezoek aan de kerk zijn we naar haar moeders restaurant gegaan, waar we rijst, matooke, peas en G-nuts aten. Daarna nog wat kleine dingetjes gekocht in de stad en weer op naar Somero. Daar kookten we voor een aantal collega's onze famous Nederlandse pasta. Toen optutten en voor onze laatste avond samen in Kampala naar National Theater en vervolgens nog door naar de BBQ-club. Wel gek om afscheid van iedereen te nemen die ik in deze 3 maanden heb ontmoet!!

Dinsdag 23 mei: typisch, we hadden ons verslapen. We werden rond 7 uur wakker en werden 7.30 opgehaald en moesten nog onze koffers etc inpakken. Is ons gelukkig wel gelukt! Snel naar Entebbe, waar ik de andere meiden heb uitgezwaaid die naar Lake Bunyonyi gaan. Ik ging met een taxi naar het guesthouse waar ik nu ben en waar le family ook komt aankomende nacht. Ik heb lekker geluncht bij Victoria Mall en aan schoolopdrachten gewerkt. Zometeen even slapen en dan vannacht le family ophalen!!!! Wiehoeeee!

Morgen nog een dagje relaxen na hun lange vlucht en dan vertrekken we donderdag op safari!! Waarschijnlijk als ik de volgende keer schrijf ben ik of net terug van safari, of net in Nederland :-). Byeeee!

1. Margreet Kuhlman:
    23 mei 2017
    Oh wat supergaaf om met je familie op safari te gaan! Dat wordt dik genieten.
    Heel veel plezier nog je laatste weken in Uganda, groetjes, Margreet.
  2. Astrid:
    28 mei 2017
    Wat een mooie tijd heb je gehad, leuk om te lezen nu nog ff hard chillen, je hebt t verdiend XX