Safari, raften, Kampala naar huis..

15 juni 2017 - Entebbe, Oeganda

Hallo allemaal, daar is die dan, mijn laatste reisverhaal! Het heeft even op zich moeten wachten, maar ik had er eindelijk even tijd voor! Veel lees plezier!

Woensdag 24 mei: afgelopen nacht le family opgehaald, jeej! Daarna zijn we snel gaan slapen. Ik werd rond 9.15 wakker en maakte de rest wakker om te gaan ontbijten. Deze eerste dag zijn we naar de botanical gardens geweest, waar we van alles gedaan en gezien hebben. We hadden een gids mee die veel dingen vertelden. We gaven nootjes aan aapjes, die baby'tjes op de buik hadden. Zo lief! Ook was er een grote dragon spider, ieeeuw! Daarna hebben we bij Javas geluncht. Daarna terug naar het guesthouse om nog even te chillen en toen alweer avond eten. Vroeg gaan slapen, want morgen gaat de safari van start!

Donderdag 25 mei: Vandaag vroeg op om de laatste spullen te pakken en toen gingen we op naar de Rhino's. Onderweg kwamen we nog langs de wijk waar ik stage had gelopen, super leuk om dat te laten zien. Toen doorrr! Bij Ziwa Rhino Sanctuary deden we de tracking. Super raar om zo dicht bij die Rhino's in de buurt te lopen! Ze zaten ook gewoon lekker te chillen daar in de schaduw. Daarna reden we door naar Murchison Falls National Park. We keken uit op de Nijl en een deel van het park, prachtig!

Vrijdag 26 mei: We stonden om 5 uur op om te ontbijten en toen gingen we op gamedrive. Dit bij zonsopgang, omdat de dieren dan nog niet gaan schuilen in de schaduw en er dus meer te zien zijn. Dit was echt zo mooi! Heel mooi om tijdens de zonsopgang alle dieren te bekijken. We hadden deze dag al leeuwen, olifanten, nijlpaarden, een luipaard, verschillende antilopen , stokstaartjes, jakhals, hyena, vogels en giraffen gezien. We hadden de big-5 al gespot binnen 2 dagen!! Na de lunch deden we een boottocht naar de Murchison Falls. Heel mooi om te zien. Onderweg zagen we nog krokodillen!! Savonds weer heerlijk gegeten bij de lodge, dat ben ik echt niet gewend in Uganda.

Zaterdag 27 mei: Deze dag stonden we ook weer vroeg op, om een boottocht te doen naar de Nijldelta. Heel mooi om op een bootje te zitten tijdens de zonsopgang. We hebben velen soorten vogels gezien, maar kwamen natuurlijk voor de Shoebill. Heel stom eigenlijk, ik had nog nooit van deze vogel gehoord maar omdat iedereen zegt dat hij zo speciaal is, wil je hem toch graag zien! En we hadden geluk, we hebben er zelfs 2 gezien. Het zijn eigenlijk super lelijke vogels, maar wel mooi om gezien te hebben. De Nijldelta is waar de Victoria Nijl overloopt in de Albert Nijl door Lake Albert. Na de boottocht gingen we nog op een gamedrive. Al gauw zagen we 3 leeuwen chillen in de schaduw, hoe ziet onze tour guide het toch. Zo knap hoe hij kan rijden al die dieren kan spotten tegelijkertijd. Daarna nog een moederleeuw met een lief welpje langs de weg, zo lief om te zien! Daarna weer terug naar de lodge.

Zondag 28 mei: Om 5 uur ging de wekker weer, dit keer om naar Kibale Forest te gaan. Flinke reis en wat een weg, verschrikkelijk. 7 a 8 uur lang op een onverharde weg met de ergste gaten en bulten, pfff. Wat een geluksmomentje was dat als we weer even op een normale weg reden. Aan het eind van de middag kwamen we aan bij Kibale Forest Camp. Daar hebben we lekker gechilled en 's avonds gegeten.

Maandag 29 mei: Deze ochtend 'uitslapen' tot 6.30. Vandaag deden we de Chimpansee Tracking. Eerst kregen we een briefing en toen vertrokken we met het auto naar het beginpunt. We liepen 10 minuten en toen zei de ranger dat we even moesten wachten, zodat we de apen konden horen. Na 5 min hoorden we keihard geluid van de apen opkomen en zei de ranger dat ze ongeveer 300 meter van ons vandaan waren. We liepen er naar toe en stonden ineens midden een groep chimpansees. Eerst zaten ze in de bomen, maar later kwamen ze ook naar beneden. Ze zaten elkaar te vlooien en lekker te relaxen. Omdat we ze zo snel hadden gevonden konden we ze vrij lang blijven volgen. Super mooi om ze te zien!! Daarna gingen we terug naar de camp om te lunchen en daarna vertrokken we voor de Bigodi Swamp Walk. Daar zagen we weer verschillende soorten vogels, planten en apen. Helaas begon het op een gegeven moment te regenen dus zagen we niet veel dieren meer en moesten we snel doorlopen. De rest van de dag hebben we gechilled bij onze tent.

Dinsdag 30 mei: vandaag reden we door naar Queen Elisabeth National Park, dat was gelukkig niet zo ver rijden. We stopten onderweg nog bij het Evenaarspunt om even een foto te maken. Toen door naar The Bush Lodge. Rond 4 uur in de middag gingen we op gamedrive. Het landschap hier is al heel anders dan bij Murchison Falls, veel droger. Deze gamedrive hadden we niet zoveel gezien, maar het was al genieten om door het mooie landschap te rijden en de verschillende antilopen te zien. Rond 7 uur waren we terug bij de Lodge en konden we meteen aanschuiven voor het avondeten.

Woensdag 31 mei: weer vroeg op, rond 5.15. We hadden een gamedrive op de vroege morgen. Na een tijdje zagen we een leeuw, die een halsband om had. Ze zag er erg moe uit en zat zwaar te hijgen. Na een tijdje zag onze tourguide ook nog een leeuw in de boom, zo bizar om te zien. Daarna weer terug naar de lodge om te lunchen en in de middag hadden we een boottocht over het Kazinga Channel. Dit was echt een prachtige tocht. Veel dieren komen naar het water om te drinken op de warme dagen, dus er was veel te zien. Je zag overal skeletten langs het water liggen en ook nog een dood nijlpaard in het water zien liggen. Vooral veel verschillende vogels gezien.

Donderdag 1 juni: om 7 uur vertrokken we richting Ishasha, het zuidelijke deel van Queen Elisabeth National Park. Flink lange rit over een hobbelige zandweg. Het landschap was echt prachtig. Hier waren een heleboel bomen waar leeuwen mooi in konden gaan zitten en waar deze streek ook bekend om staat. Helaas hebben we deze niet in de boom gezien. We hebben er wel eentje gezien, maar die begon op een gegeven moment te rennen. Verderop zagen we een groep buffels wegrennen, waarschijnlijk was er net een kill geweest door andere leeuwen. Helaas konden we niet dichter in de buurt komen, maar dat was wel bizar om te zien. We hadden deze dag een packed lunch meegenomen, dit aten we op met een prachtig uitzicht over Queen Elisabeth. Geniet momentje! In de middag nog even aan school gewerkt en spelletjes gespeeld met Laura. Daarna avond gegeten met een stel andere Nederlanders, gezellig!

Vrijdag 2 juni: om 7 uur vertrokken we richting het Kisoro District, bij Bwindi. Onderweg hadden we nog prachtig uitzicht over Queen Elisabeth NP. We zagen ook nog een klein stukje van Lake Bunyonyi. Eenmaal aangekomen bij de Gorilla Valley Lodge, lekker uitgerust op de kamer. Dat vroege opstaan is echt wel vermoeiend!! En we hadden een warme douche, yeey! Lekker mijn boekje gelezen en nog eventjes aan school gezeten. In de avond aten we weer samen met 2 andere Nederlanders, met hen gingen we ook de Gorilla Tracking doen de volgende dag.. Vroeg naar bed!

Zaterdag 3 juni:  Om 6 uur op, de gorilla tracking stond op het programma. Onze tourguide had zijn best gedaan om ons in te delen bij een groep die dichtbij zat, zodat we niet zo ver hoefden te lopen. Eerst kregen we een briefing en toen gingen we op pad. Ook kon je iemand 'inhuren' die je tas zou dragen en je hielp als dat nodig was. Er liep een ranger voorop met een manchete om de weg vrij te maken, het was behoorlijk steil allemaal. Daarom noemen ze het ook Bwindi Impenatrable National Park. Na een half uur lopen waren we al bij de Gorilla's, we hadden weer eens geluk!! Heel gaaf om ze te zien en wat zijn ze groot!! Daar hebben we ongeveer een uur rondgelopen en daarna weer terug naar de Lodge gelopen. Rond 11 uur waren we al weer terug. We kregen nog een mooi certificaat, dat we de gorilla's hadden gezien. De rest van de dag lekker uitgerust. In de avond namen we afscheid van de 2 andere Nederlanders.

Zondag 4 juni: Deze ochtend vertrokken we richting Kisoro, waar we een vrije dag hadden. Onderweg zagen we een prachtig meer, Lake Mulehe. We sliepen bij het Travelers Rest Hotel. Toen we aankwamen gingen we gelijk weg op een Village Walk. We kwamen bij een community, waar we van alles te zien kregen. Ze lieten zien hoe ze kleden maakten, naar de markt gingen, hoe ze kookten etc. We kregen zelf ook kleden aan en manden op onze hoofden. Was zagen we er mooi uit *achum*. Wel super leuk om dit allemaal te zien en we voelden ons echt welkom. Samen met deze community hebben we gegeten en bushera gedronken. Goos was ook even voor een dag koning, King Goose the 1st, haha. Heel erg leuk gehad! Daarna terug naar het hotel om te lunchen. Daarna hadden mama, Laura en ik een heerlijke massage geboekt. Even genieten!

Maandag 5 juni: deze ochtend ontbeten met een tosti, helaas kan hij niet tippen aan de tosti's in Nederland. Daarna vertrokken we richting Lake Mburo National Park. Dit was weer een flinke rit, maar wel mooi om van alles te zien onderweg. In de middag lunchten we in Mbagaga, waar de president woonde. We hadden een buffet, waar ze ook matooke, rice en G-nuts hadden. We sliepen bij the Eagles Nest, wat bovenop een heuvel lag, waardoor je prachtig uitzicht had over Lake Mburo National Park. Heeel mooi!! Rond 4 uur vertrokken we op een gamedrive. Al snel zagen we de eerste zebra's, die in Uganda alleen in dit park voorkomen. Hele mooie dieren!! We hebben er veel gezien, maar ze waren wel erg bang en renden snel weg van de auto. Dit had blijkbaar een reden, want een paar minuten later zagen we ineens een luipaard die zat te chillen op een hoop zand. Hun vacht is ook zo mooi! Daarna gingen we weer terug naar the Eagle's Nest.

Dinsdag 6 juni: deze ochtend gingen we weer terug naar Entebbe, maar eerst hadden we nog de laatste gamedrive op het programma staan. Er hing een mooie mistwolk over Lake Mburo heen, wat een mooi effect gaf. We hebben nog elanders gespot, maar die zijn erg schuw en lopen snel weg. Na de gamedrive vertrokken we naar Entebbe. Onderweg kwamen we nog door Masaka, waar onze tourguide Fred vandaan kwam. We gingen met een veerpontje naar Entebbe, waar we weer erg vroeg waren. We zijn nog even met Fred op de foto geweest en daarna ging hij snel naar zijn familie, hij ging morgen namelijk alweer op safari met een nieuwe groep! Ik had mijn koffer al omgepakt, zodat ik dat later niet meer hoefde te doen. We gingen vroeg slapen.

Woensdag 7 juni: Vandaag gingen we raften, we moesten om 5.15 weg. Eerst naar Kampala, toen naar Jinja. We hadden 1 boot, met 2 belgen en 3 Israëliërs. We zijn 1 keer omgeslagen en ik ben een keer als enige uit de boot gevallen. Hoe ik dat voor elkaar heb gekregen is me nog steeds een raadsel.. haha. We waren net op tijd uit het water, want het begon kei hard te regenen. Daarna terug naar Kampala & uiteindelijk naar Entebbe. Daar hebben we wel 5 uur lang over gedaan, pittig reisje. Toen snel wat eten bij Javas en lekker slapen bij het guesthouse.

Donderdag 8 juni: om 8 uur opstaan, vandaag naar Kampala. We gingen met een Uber, wat super snel ging. Als eerste gingen we naar Somero, waar ik de afgelopen 3 maanden stage had gelopen. Eerst hadden we een soort meeting, waarbij iedereen zich voorstelde. Super leuk om dit aan mijn ouders te laten zien. We hebben nog wat leuke foto's gemaakt en onze cadeautjes gegeven, waar ze erg blij mee waren. Daarna vertrokken we met de taxi richting de stad, waar we lokaal gingen lunchen bij de moeder van Molly (een collega van ons) met de familie van Linda en mij. Dat was erg gezellig. Toen echt afscheid genomen van Molly, niet leuk... :(. Daarna gingen we door naar de craft market, waar iedereen nog flink heeft geshopt. Toen met de Uber naar Bushpig, waar we gingen avondeten en toen doorgegaan naar Big Mikes, waar weer een live bandje was, donderdag avond!! Onze laatste avond in Kampala.. Super gezellig gehad en afscheid van iedereen genomen. Daarna gingen we weer terug met Uber naar Entebbe en lekker slapen.

Vrijdag 9 juni: ons laatste dagje in Uganda, zo raar! Vandaag liet ik mijn nagels doen door Bosco, met henna. Het moest een uur intrekken! Veel langer dan de vorige keer. Het was wel erg mooi geworden. Daarna gingen we naar Lake Victoria Hotel, waar we eerst gingen lunchen. Daarna wilden we eigenlijk nog gaan zwemmen, maar we vonden het zonde om nog entree te betalen voor maar 2 uurtjes zwemmen. Daarnaast was het een beetje bewolkt geworden. Dus gingen we lekker lezen bij het guesthouse. In de avond hadden we een gratis etentje bij het guesthouse, omdat Habari Travels 20 jaar bestond. Super lekker. Daarna ging ik met Morphine, Wendy en Faith (de meiden die Linda en ik hadden ontmoet via Airbnb) wat drinken bij Riders Lounge. Super gezellig was dat. Daarna snel naar bed om nog 2 uurtjes te slapen.

Zaterdag 10 juni: Om 1.30 vertrokken we richting het vliegveld, waar het vliegtuig wat vertraging had. Daardoor moesten we minder lang op Istanbul wachten, waardoor het wachten daar nog te doen was. Daarna van Istanbul naar Amsterdam gevlogen, waar ik voor het eerst in een groot vliegtuig zat, met 2-4-2 stoelen. Heel anders dan die kleine vliegtuigen! Om 6 uur landden we in Nederland, waarna ik eindelijk Remco weer zag. Jeeeeeej! Zo blij :)!!!

Dat was dan alweer het einde van mijn mooie avontuur in Uganda. Hopelijk hebben jullie mijn verhalen met plezier gelezen, ookal ben ik niet echt een super schrijver en was ik het soms even helemaal zat, haha. Bedankt voor het lezen!!

Liefs, Annina

1. Margreet Kuhlman:
    15 juni 2017
    Annina, heel fijn dat je weer terug bent in Nederland. Ik heb met veel plezier je verhalen gelezen. Wat heb je veel ervaringen opgedaan met je stage, weekendjes weg en aan het eind nog een supermooie rondreis. Ik hoorde al dat je enorm veel foto's hebt gemaakt. Een prachtige herinnering aan deze afgelopen maanden.
    Hartelijke groetjes, Margreet.
  2. Astrid:
    15 juni 2017
    Geweldige PICS chica!!!! Hoor graag wat verhalen in T echie..., genoten van je tussendoor krabbels! Dat T alweer achter de rug is, snel gegaan hoor!